Частка продажів автомобілів на електричній тязі неухильно зростає щороку по всьому світу. Одночасно з цим все більшої актуальності набуває питання пожежної безпеки електромобілів. Згідно проведеного дослідження Національною адміністрацією безпеки дорожнього руху в США (NHTSA) ризик виникнення вогнища загоряння автомобіля і вибуху літій-іонних акумуляторів дещо менш імовірна і відрізняється меншою небезпекою, ніж для традиційних моделей з двигуном внутрішнього згоряння. Що необхідно знати власникам і як правильно гасити електромобілі в екстреній ситуації?

 

Причини пожежі

Щороку з багатьох країн світу надходить інформація про нещасні випадки, пов'язані із займанням або вибухами автотранспортних засобів з електромотором. Популярність таких новин викликана тим, що аварії і пожежі автомобілів з ДВС давно стали буденністю і не привертають уваги широкої публіки. Однак численні проведені дослідження говорять, що небезпека моделей з літій-іонними акумуляторами сильно перебільшена - пошкодження АКБ може викликати саморуйнівну ланцюгову реакцію, але ступінь небезпеки електроліту менше, ніж у бензину або дизельного палива і набагато менше, ніж у водневого палива в гібридних модифікаціях.

Найпоширенішими причинами загорянь для електротранспорту є аварії і зіткнення, які викликають негативний і руйнівний вплив на акумулятор. Сильне зіткнення може привести до так званого «теплового розгону» - катастрофічне і незворотне підвищення температури акумулятора до граничних меж. Крім цього, катастрофічні наслідки і коротке замикання електромережі транспортного засобу можуть викликати:

  • витік охолоджуючої рідини з АКБ;
  • попадання в електромережу автомобіля води.

 

Правила гасіння

Виникнення вогнища загоряння в акумуляторі літій-іонного типу автомобіля відбувається зазвичай не відразу, а через деякий час, що надає водієві і пасажирам час покинути салон. У той же час впоратися з вогнем і високою температурою дуже важко — відмінність пожежі в паливному і електричному автомобілі полягає в тому, що звичайні вогнегасники порошкового або газового типу не будуть ефективні. Крім того, під час гасіння електромобілів виникає ризик ураження струмом від високовольтних систем.

Перше, що необхідно зробити користувачеві автотранспорту – вибратися з охопленого вогнем або димом автомобіля і викликати рятувальників по телефону екстрених служб. Якщо умови дозволяють - можна використовувати вогнегасники пінного типу, дотримуючись усіх запобіжних заходів і перебуваючи на безпечній відстані. Головним завданням пожежних розрахунків на першому етапі є відключення високовольтного кабелю за допомогою аварійного роз'єму або механічним способом.

 

На офіційному веб-сайті корпорації Тесла, найпопулярнішого виробника легкового електротранспорту в світі, зазначено, що процес гасіння АКБ може зайняти до двадцяти чотирьох годин.  Крім того, після усунення вогню і диму необхідно спостерігати за автомобілем 2-3 години, так як можливе повторне загоряння. Компанія-виробник рекомендує використовувати для цього велику кількість води, дотримуючись при цьому особливої обережності-можливе формування так званих «електричних дуг", що супроводжується великим викидом іскор. Корпус автомобіля може бути під напругою – обов'язковою умовою для гасіння є використання пожежними розрахунками захисних рукавиць.